Műveltség

Egyetemistateszt I.: ELTE vs. BME
Nagy Egyetemista teszt 2. – PSZF vs. Közgáz (oktatás 2010?)

Elég szomorú.
Egyértelműen mutatja a középiskolai (és nem az egyetemi) oktatás színvonalát ill. annak hiányát.

Az nem érdekel ha nem tud valaki egy évszámot (persze nem ártana), De az hogy nem tudja kitalálni mi fog történni egy tárggyal a Holdon az már zavar. Mert csak gondolkozni kéne! (és ez a probléma)
(Feltéve hogy legalább azt tudja hogy van tömegvonzás (gravitáció) a világon)
Mint ahogy középiskolás tanáraim mondták: Ha nem tudod, használd a józan paraszti eszed fiam!

Volt aki félreértette a kérdést, ami megint más, de talán még fontosabb mint hogy tudjunk válaszolni. Hogy egyáltalán megértsük egymást, odafigyeljünk a másikra, megértsük a kérdést, tudjunk kommunikálni, és ne csak elbeszéljünk egymás mellett. (egy fontos készség ami talán nem kap elég figyelmet az oktatásban)

Azért kíváncsi lettem volna Villamosmérnök és Infós válaszadókra is… de talán jobb hogy nem voltak…

Az hogy mi tartozik az általános műveltségbe persze szubjektív, ezért mindig bajban vagyok ezek objektív értékelésével.

Ami fontos az a józan paraszti ész, a gondolkodás. Úgy látszik elfelejtünk gondolkodni.
Azért a gravitáció nem egy olyan dolog amivel ne találkoznánk minden nap, és biztos mindenki tanulta.
Az nem baj ha nem tudjuk fejből hogy kell számolni (persze nem árt ha tudjuk hogy a távolság négyzetével fordítottan arányos, de ha nem az se vészes), ha kell megkeressük a képletet.
Azt viszont kéne tudni hogy van. Ha pedig ezt tudjuk akkor csak gondolkodni kell.
Persze lehet bonyolítani a kérdést hogy milyen gyorsan esik, mivel nincs légellenállás, meg hogy a Hold is esik a toll felé…

A legtöbb ember megvan anélkül hogy tudná milyen a gravitáció a Holdon, vagy hogy a Föld kering a Nap körül. Ezek nem befolyásolják a mindennapi életüket. Ha viszont olvasgatják a horoszkópot ott már baj van, azzal már van probléma.
Évszámok, nevek, történelmi adatok, (nem) ismerete megint nem létkérdés, sőt önmagában sokszor felesleges.
Ezek oktatása hibás. Nem az évszámokat kell tudni, hanem az összefüggéseket, az ok-okozatot. Önmagában egy évszám nem hordoz semmilyen információt (attól is függ milyen időszámítás szerinti)
Az hogy miért tört ki egy háború, abból lehet tanulni, hogy ne ismételjük meg még egyszer ugyanazt a hibát.
“A történelem ismétli önmagát”… hát 1956, 1848, 1914, 1939… nem fog soha megismétlÅ‘dni (ha nem indítjuk újra az idÅ‘számítását), de az ott lezajlott események megismétlÅ‘dhetnek valamilyen formában.

A fontos szerintem az lenne hogy az oktatás gondolkodásmódot, világnézetet adjon, fejlesszen, és ne hasztalan adatokat.
Ha valamilyen lexikális tudásra vagyok kíváncsi – Google…
Ha meg akarok oldani egy problémát… telefonos segítség? … Jelenleg semmi sem pótolja az emberi gondolkodást, még a sakkmestert legyÅ‘zÅ‘ szuperszámítógép sem, és IBM Watson sem.